Poczucie własnej wartości

"Pewna staruszka miała dwa dzbany, w których codziennie nosiła wodę ze studni do swojego domu. Jeden z dzbanów codziennie donosił całą zawartość, nie tracąc po drodze ani kropelki. Drugi miał jednak spore pęknięcie, przez które duża ilość wody wyciekała. Skutek był taki, że donosił on do domu tylko połowę swojej zawartości.
Pierwszy dzban był bardzo dumny z siebie, że tak dobrze wywiązuje się ze swojej pracy. Przechwalał się przed kolegą i naśmiewał z jego nieporadności. Drugi dzban był bardzo smutny i rozżalony z tego powodu. Uważał, że do niczego się nie nadaje. Pewnego dnia postanowił podzielić się swoimi przemyśleniami ze staruszką,
-Dlaczego ciągle zabierasz mnie se sobą do studni? Przecież to nie ma sensu. Przez swoje pęknięcie donoszę tylko połowę wody do domu! Jestem beznadziejny. Trzeba mnie wyrzucić!
Słysząc te słowa staruszka uśmiechnęła się delikatnie i zapytała:
-Czy idąc drogą, zauważyłeś, jak pięknie jest ukwiecona? Ty to sprawiłeś! Woda, która wylewa się z ciebie, spada na ziemię i powoduje, że kwiaty rozkwitają. Od wielu lat wiem o twojej rysie, ale zamiast cię wyrzucić, postanowiłam wykorzystać to, co ze sobą niesiesz."

To jest cudowna przypowieść o tym, że każdy człowiek ma wartość , tylko nie każdy to w sobie dostrzega. Na tym w zasadzie mogłabym Was zostawić i prosić o przemyślenie sprawy. Oczywiście możecie przestać czytać w tym momencie jednak możecie iść dalej po wiedzę w tym temacie.
Czym jest poczucie własnej wartości? To sposób w jaki oceniamy sami siebie. Możemy myśleć o sobie w sposób racjonalny , widząc siebie wraz z zaletami i wadami a możemy patrzeć zbyt pozytywnie lub zbyt negatywnie. Sposób oceny nas samych wpływa praktycznie na każdy aspekt naszego życia: z kim wchodzimy w związek, jaką pracę wykonujemy i za jaką płacę, jakie podejmujemy aktywności, jakie są nasze relacje społeczne. Od miesięcy zdradzam Wam potężny sekret - nie ma ludzi idealnych. Jest tylko sposób postrzegania rzeczywistości. 
Wartość jaką przypisujemy ludziom lub rzeczom nie jest stala - możemy ją zmieniać. Czasem zdarzją się sytuacje, które mogą podkopać nasze poczucie własnej wartości. Dobra informacja jest taka, że można ją zbudować na nowo. Chodzi mi tu o skupienie się na swoich mocnych stronach, wzmacnianie ich i akceptację tych słabszych, które ma każdy.
Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań : " Co dla mnie znaczy poczucie własnej wartości?", " Do czego mi jest ono potrzebne?", " Co zmieni się w moim życiu jeśli wzrośnie moje poczucie własnej wartości?" , " Jakie będą towarzyszyły temu myśli i emocje?", " Po czym poznam, że moje poczucie własnej wartości jest na wystarczającym dla mnie poziomie?".
Nie jest to długi post . Ma zachęcić do spotkania się z samym sobą. O budowaniu poczucia wartości będzie nastepnym razem. Zapraszam do komentowania. Pamiętajcie, że zawsze jest możliwość konsultacji ze mną.
Fot: internet
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI - FUNDAMENT NASZEGO SZCZĘŚCIA ...

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dieta czy styl życia

Jak poradzić sobie z negatywnymi myślami - dialog sokratejski

Dzień dziecka czyli jak budować zdrową więź z dzieckiem